Steaua, la ani lumina de elita fotbalului din Europa! Comparatia cu echipele mari din Est este dramatica! Motivele pentru care ratarea titlului ar fi CATASTROFALA:

Steaua Champions League Laurentiu Reghecampf Campionate externe
SPORT.RO
Data publicarii: Joi 23 Ianuarie 2014, 11:15
Data actualizarii: Joi 23 Ianuarie 2014, 11:27

Veniturile Stelei in acest moment depind de Champions League. Chiar si asa, Steaua este inexistenta la multe capitole care ar putea sa o duca aproape de marile cluburi din Europa

Raportul anual al celor de la Deloitte a fost publicat iar in primele 20 de echipe nu se regaseste niciun din Romania. Nici nu se astepta cineva la un asemenea lucru - regasim insa 2 echipe din Europa de Est in acest top, ambele din Turcia.

Galatasaray si Fenerbahce, echipe care au avut venituri de 157 de milioane de euro, respectiv 126,4 milioane de euro (vezi tot topul aici). Cel mai tare club din Romania la acest capitol este Steaua - diferenta este insa uriasa fata de echipele din top, Steaua avand incasari de aproximativ 30 de milioane de euro si asta datorita calificarii in grupele Champions League.


Cum au crescut turcii

Sa le luam pe rand. Galatasaray se afla in acest moment pe locul 16 in clasamentul bogatilor. Veniturile fata de anul precedent au crescut cu 27 de milioane de euro si analiza celor de la Deloitte arata ca turcii exceleaza exact la capitolul la care Steaua nu exista. Galatasaray a incasat nu mai putin de 69,7 milioane de euro din tot ce inseamna departamentul de marketing! Sponsorii varsa multi bani in echipa, spre deosebire de Steaua care mult timp n-a avut sponsor! Iar acum, desi are, diferentele intre sumele de sponsorizare sunt colosale.

Scandalurile din fotbalul romanesc tin la distanta orice posibilitate ca sponsorii sa se gandeasca sa investeasca sume serioase in fotbalul romanesc. Steaua nu are propriul stadion, platind chirie, astfel ca nu exista posibilitatea de a vinde imaginea lui, spre deosebire de Galata care are contract de 10 ani cu Turk Telekom.

Diferenta la veniturile generate de incasarile din bilete si pentru transmisiile TV nu sunt atat de mari, aici fiind absolut necesara calificarea in grupele Champions League pentru a exista un echilibru.

Fenerbahce e un caz si mai interesant - s-au intors in clasamentul bogatilor pentru prima data din 2009 incoace. Normal, motivul este reprezentat de revenirea in cupele europene (au ajuns in semifinalele Europa League), ceea ce a dus la cresterea veniturilor cu 23 de milioane de euro. Ca si Galatasaray, turcii exceleaza la capitolul marketing, 44% din incasari provenind din acest departament. Doi sponsori importanti, Turk Telekom si Avea, au contributii importante. 40.000 de fani la fiecare meci inseamna enorm, spre deosebire de Steaua care se poate lauda cu astfel de audiente doar cand joaca pe national arena si rezultatele in ultima vreme au fost favorabile.


Ce trebuie sa faca Steaua

In primul rand, sa nu mai lase departamentul marketing pe seama oamenilor care conduc peluza. Este evidenta importanta acordata de toate echipele din clasamentul bogatilor marketingului. Exemplul perfect este PSG, cea care a castigat nu mai putin de 254,7 milioane de euro, mai ales in urma impactului venirii lui David Beckham. Echipele din strainatate acorda o atentie fanilor - Barcelona, de exemplu, are peste 60 milioane de fani pe Facebook si Twitter! Acest lucru ajuta enorm la apropierea de suporteri si conteaza cand privesti sumele provenite din vanzarea de bilete si marketing.

Desi Steaua a inceput sa creasca salariile jucatorilor, departamentul de scouting este la ani lumina de ce se intampla afara. Steaua nu are nici juniori care sa ajute pe termen lung echipa iar strainii adusi dau rar satisfactie. Ambele variante au produs rezultate uimitoare pe termen lung, Ajax si Barcelona fiind exemplele perfecte in ceea ce priveste academiile de juniori, iar FC Porto, Sahtior sau Benfica dau mereu rezultate cu jucatori adusi pe sume mici si vanduti la preturi importante. Singurul exemplu pozitiv la ultimul capitol pentru Steaua ar fi Vlad Chiriches, adus pe putini bani si vandut pe o suma record.

Steaua trebuie sa rezolve problema stadionului. Ghencea nu mai atrage iar National Arena nu este stadionul clubului, astfel incat nu pot genera mai multi bani decat cei primiti pe bilete. Iar o eventuala necalificare in grupele Champions League duce la un regres care e greu de remontat. Iar pentru o astfel de calificare, Steaua depinde in acest moment de norocul caracteristic la tragerea la sorti pentru ca intalneste mai mereu adversari mult mai bine organizati pe toate planurile.


Concluzia e clara: doar o organizare mult mai buna, o atragere a sponsorilor si o apropiere mult mai mare de fani poate sa aduca Steaua mai aproape de marile cluburi din Europa si sa transforme in realitate visul ce pare imposibil in acest moment - calificarea in primavara Champions League. Ratarea titlului ar fi o adevarata catastrofa mai ales in conditiile incertitudinii din cadrul clubului dupa ce patronul Gigi Becali a intrat la inchisoare

Modifică setările cookies
Don’t miss out on our news and updates! Enable push notifications
Get notifications about important news!