El a inventat VITEZA pe circuit! A trecut prin doua Razboaie, s-a facut frate cu Mussolini si cu calutul Ferrari! Povestea lui Enzo Ferrari si a masinilor sale:

enzo ferrari f1 Ferrari Maranello Modena True Story
SPORT.RO
Data publicarii: Luni 18 Februarie 2013, 06:54
Data actualizarii: Luni 18 Februarie 2013, 06:54

Povestea de astazi este despre cel mai cunoscut pilot de curse din lume. Nu, nu este Schumacher, nici Alonso. Azi e despre Enzo Ferrari, pilotul de curse care a trecut prin doua Razboaie ca sa-si urmeze visul.

Totul incepe in Italia, la Modena, in 1908. Fara prea mari ambitii si fara prea multa educatie primita acasa, tanarul Enzo vede Circuitul de la Bologna, o cursa celebra in acei ani. Chiar daca abia implinise 10 ani, copilul prinde 'fiorul' curselor si decide ca asta vrea sa faca atunci cand va fi mare.

Primul Razboi Mondial

Numai ca planurile ii sunt date peste cap. Enzo este chemat sa apere Italia in Primul Razboi Mondial, dar paraseste luptele pentru ca se imbolnaveste de o gripa care facea ravagii pe campurile de lupta si care omorase pana in acel moment mii de oameni. Intre ei, tatal lui Enzo - Alfredo si fratele sau - tot Alfredo.

Cei 20 de ani pe care ii implinise in 1918 probabil ca l-au ajutat sa scape de teribila boala - banala astazi; 'bonus': familia sa, sau ce a mai ramas din ea, traia intr-o saracie lucie si se baza exclusiv pe tanarul Enzo.

Cand visele nu mor. Calutul cabrat

Ferrari s-a angajat la o firma care se ocupa cu transformarea camioanelor uzate in masini pentru pasageri. Cand a plecat de acolo a ajuns la Alfa Romeo, tentat de faptul ca cei mai buni ingineri puteau concura la raliurile locale si nationale din Italia. Asa ca si-a urmat visul si si-a inceput cariera de pilot 'part time' in 1920.

Trei ani mai tarziu, a cumparat o tabla ruginita, de la un avion de vanatoare din Primul Razboi Mondial. Desenul - un calut in pozitie oblica - l-a fascinat pe Enzo Ferrari; era simbolul celui mai de succes pilot italian, care murise in timpul razboiului, iar mama sa, o contesa, i-a oferit pilotului Enzo acea bucata din epava avionului.

In 1929, Enzo a infiintat o echipa de piloti in cadrul Alfa Romeo, pe care a intitulat-o Scuderia Ferrari. Erau 40 de piloti, dintre cei mai buni oameni din firma, oameni care pilotau masinile de curse fabricate tot de ei.

Probleme, Razboi si ambitie

Enzo a concurat pana in 1932, cand Alfa Romeo avea mari probleme cu banii. Masinile pe care le fabrica si le pilota alaturi de colegii sai devenisera prea costisitoare pentru companie, asa ca firma Pirelli a inceput sa-i sponsorizeze pe pilotii Scuderiei Ferrari.

Se apropia curand cel de-al Doilea Razboi Mondial, cand Enzo Ferrari a fost reprimit alaturi de baietii sai la Alfa Romeo, in 1937. Dupa ce a fost retrogradat in companie, iar munca sa era validata de un 'director pe partea de inginerie', pilotul a parasit din nou Alfa Romeo si s-a apucat de munca pe cont propriu.

Prima data facea componente pentru masinile de curse rivale constructorului Alfa Romeo, pentru ca timp de patru ani nu mai avea voie sa conduca sau sa deseneze noi concepte de masini - conform unei clauze.

Cand a venit Razboiul, firma lui Ferrari a fost obligata de regimul fascist al lui Mussolini sa fabrice masini da razboi - tancuri, artilerie etc; cand luptele se apropiau de sfarsit, americanii si englezii au bombardat fabrica din Modena, asa ca Ferrari a renuntat la a mai sprijini 'puterea' si s-a mutat la Maranello, cu tot cu angajati - la 18 km in nord.

Libertatea si tragediile

Pentru Enzo Ferrari, afacerile serioase si mai ales libere au inceput in 1947, cand a creat Ferrari S.p.A. Pilotii sai erau cei mai buni din lume, iar cu masinile sale au castigat de mai multe ori trofee la Le Mans sau Mille Miglia.

Oricum, pentru ca drumurile erau proaste, masinile foarte puternice, iar spectatorii nu erau protejati, mai aveau loc si accidente. Unul dintre ele, cand un pilot si copilotul sau au murit, alaturi de cinci copii si patru adulti din public, au facut ca Enzo Ferrari sa fie acuzat si judecat, in 1957. Patru ani mai tarziu, fostul pilot, devenit un afacerist respectat la nivel mondial, a scapat de acuzatii.

Vanzarea companiei

Cererea de masini devenise tot mai mica, atunci cand Enzo Ferrari s-a gandit sa vanda firma companiei Ford, in 1963. Suma era uriasa - 18 milioane de dolari -, insa Enzo a iesit de la negocieri in ultimul moment, pentru ca si-a dat seama ca nu va mai ramane mare lucru din toata munca sa; compania care urma sa cumpere fabrica Ferrari nu dorea sa mai produca masini pentru raliurile internationale.

Totusi, in 1965, cand patronul avea deja 67 de ani, italienii de la Fiat au cumparat o parte din companie, tot din cauza problemelor financiare. Peste alti patru ani, Fiat mai achizitiona o parte, ajungand sa detina 50% din Ferrari. Tragedia, asa cum era vazuta de oamenii din jurul Ferrari, a venit abia in 1988. Atunci, Enzo avea sa moara, la 90 de ani, iar Fiat cumpara in acelasi an actiuni prin care controla 90% din companie.

Detalii:

- Enzo Ferrari nu a fost un pilot recunoscut la nivel international, insa a fost un sef dur
- strategia sa era sa-i faca pe pilotii de curse sa concureze intre ei, chiar daca lucrau la aceeasi firma
- intre anii '50 si anii '60, sapte piloti de la Ferrari au murit in accidente oribile petrecute pe circuit
- patronul spunea in presa ca victoriile sunt rezultatul unei relatii intre cei mai buni piloti si cele mai bune masini; in privat, Ferrari spunea ca masinile sale sunt adevaratele campioane, nu pilotii
- Enzo Ferrari a murit in 1988, cand avea 90 de ani. Presa a aflat abia doua zile mai tarziu, pentru ca aceasta era dorinta sa
- a avut doi copii - unul murind de o boala grava, iar celalat, copil din flori, detine astazi cele 10% din compania Ferrari, acum controlata 90% de Fiat
- in 2003 a fost lansata prima masina care poarta numele lui Enzo Ferrari
- pe 18 februarie 2013 se implinesc 115 ani de la nasterea lui Enzo Ferrari, cel mai cunoscut industrias din domeniul auto.

Povestile celor care nu renunta, dramele celor care nu au reusit si succesul celor care au avut curaj reprezinta povesti de viata care supravietuiesc zeci, daca nu sute de ani. Chiar daca Enzo Ferrari nu a stiut ca in urma sa va ramane acest simbol urias, a fost atat de ambitios sa treaca peste doua Razboaie Mondiale si peste pierderea familiei, incat a intrat in istorie alaturi de calutul sau cabrat.

*foto Getty Images

Modifică setările cookies
Don’t miss out on our news and updates! Enable push notifications
Get notifications about important news!