Roxana Ciuhulescu Masini

Roxana Ciuhulescu a testat cele mai tari marci de anvelope! Vezi ce trebuie sa stii cand alegi cauciurile pentru masina ta!

Cu totii ar trebui sa invatam din greselile noastre dar si din greselile celorlalti. Cel mai mediatizat subiect in aceste zile a fost accidentul lui Serban Huidu. Nu sunt in masura sa judec eu ce i s-a intimplat lui Serban, ba din contra, sufar alaturi de el insa vreau sa va atrag atentia tutoror ca in multe cazuri, anvelopele sunt vitale.

SPORT.RO
Data publicarii: Marti 01 Noiembrie 2011, 15:57
Data actualizarii: Marti 01 Noiembrie 2011, 16:16

A rula cu anvelope total necorespunzatoare sezonului este la fel de nociv ca acela de a folosi anvelope chinezesti, ieftine, luate din targuri auto sau la mana a doua. Desigur, multi imi vor contraargumenta cu faptul ca cele chinezesti sunt mult mai ieftine, insa te-as intreba care este pretul vietii tale si a celor dragi tie????? Este probabil cel mai simplu si direct mod prin care un sofer responsabil poate cantari lucrurile.

Sunt parte a lumii auto de o buna vreme, cunosc detalii care ii pot scapa cu usurinta unui sofer obisnuit, sunt la curent cu ultimele tendinte si tehnologii auto. Visez ESP, ASR, ABS, cu totii dorim aceste sisteme pe masina noastra, dar cati dintre noi suntem constienti ca ele actioneaza asupra unei suprafete cat o palma, numita suprafata de contact, locul unde anvelopa intalneste drumul?

Nu stiu cati dintre voi va ganditi la anvelope atunci cand achizitionati o masina; dotarile, confortul, culoarea, sunt criteriile primordiale atunci cand se pune alegerea uneia dar, pentru ca dotarile sa isi mentina eficienta, cele patru palme in contact cu asfaltul trebuiesc sa fie perfecte.

Stiti bine ca fac parte din lumea auto, am acces la cele mai importante evenimente legate de siguranta auto si nu numai. Zilele acestea am fost invitata de producatorul de anvelope Michelin sa testez in Valencia, a 3-a generatie de anvelope, denumite MICHELIN Primacy 3. Sa nu cumva sa credeti ca le fac o campanie celor de la Michelin, nu, ci doar va povestesc cum a fost acolo si ce concluzii am tras in urma acestui test.

In viata, totul este o comparatie. Asa ca, cei de la Michelin au fost intr-atat de isteti, incat ne-au adus si competitia.

Asadar, am testat masini echipate cu anvelope Continental, Bridgestone si Pirelli, profilele omoloage Primacy 3, urmand ca, la final, sa vedem cum se descurca pe asfalt, fie el uscat sau umed, precum si in curbe, noua MICHELIN Primacy 3.

Totul s-a petrecut pe un circuit de langa Valencia, renumitul circuit Ricardo Tormo unde, pret de cateva ore, am testat pe asfalt uscat, ud si in curbe acoperite cu apa, toate anvelopele de care v-am scris mai sus.

Cu o viteza de 100 km/h am franat brusc pe un drum uscat si ce sa vezi, masina echipata cu anvelope Michelin a avut nevoie de 22,6 m ca sa franeze in timp ce competitia (Continental, Bridgestone sau Pirelli, alese aleatoriu), a avut nevoie de 23,5 m pentru a frana. Desigur, diferenta poate nu este impunatoare insa poate fi vitala in anumite conditii. Acelasi traseu, aceeasi distanta de drum insa de data asta acoperit de apa, masina echipata cu anvelope Michelin a avut nevoie de 25,6 m ca sa franeze in timp ce concurenta, a franat in 27,9 m. Nu pare mult dar poate face diferenta intre ceva sigur si, dezastru. Anvelopele pe care le-am testat in Spania si aici ma refer strict la Michelin, inainte de lansarea pentru presa au fost testate de catre producator, pe o distanta totala de peste 20 de milioane de kilometri. Da, Michelin a produs 25000 de prototipuri si le-a rulat peste 20 de milioane de kilometri.

(20 de milioane de km reprezinta distanta totala pe care s-au efectuat testele; testele sunt facute atat de Michelin cat si de organizatii independente gen ADAC, TUV in conditii variate de exploatare [clima, stil de condus, suprafata, autoturism, incarcatura...]; durata medie de viata a unei anvelope Michelin este de 50 pana la 60 de mii de km)

Potrivit statisticilor institutului VUFO in colaborare cu Universitatea din Dresda , institut care a luat in calcul 20.000 de accidente petrecute pe o durata de 10 ani, 1 din 3 accidente se intimpla pe asfalt umed iar 7 accidente din 10 se intimpla pe asfalt uscat. Niste anvelope bune (performante) salveaza vieti, reduc consumul de carburant si totodata reduc si emisiile de noxe. Acestea sunt cerintele consumatorului de la o anvelopa performanta.

Statistic, 25% din accidente se intimpla in oras, la viteze mici insa din restul de 75% pe alte drumuri decat cele urbane, 25% din ele sunt catastrofale. In cele mai multe din cazuri, sunt raniti grav sau mai rau, se termina cu decese. In cele mai frecvente cazuri auzim despre derapaje in curbe sau depasiri periculoase. Oricat de bun sofer ai fi, daca masina nu te ajuta, sansa ca sa scapi nevatamat este de 50% . Insa trebuie sa nu uitam ca si masina, la randul ei trebuie ajutata, fie ca vorbim de ulei sau carburant bun, de intretinerea ei si poate cel mai important de anvelope, asa zisele "gume". Cele patru suprafete de contact de marimea unei palme de care am mentionat mai sus.

Pe vremea cand eram pustoaica, aveam 18 ani si doar o amarata de Dacie, nu ma interesa ce "gume" sa pun pe masina, adica nu puneam pret neaparat pe calitate. Insa aveam grija ca iarna sa nu ma prinda "neincaltata" cu anvelope corespunzatoare. Astazi sunt o femeie matura, cu familie si mari responsabilitati. Acum ma gandesc la viata copilului si a sotului meu, a colegilor din trafic, a pietonilor si in ultimul rand, ma gandesc si la mediu inconjurator. Poate ca m-am autoeducat si prin natura meseriei, in orice caz, e bine sa nu faci umbra pamantului degeaba.

Revenind la evenimentul de lansare a lui Primacy 3, trebuie sa va mai spun ca pilotii Michelin m-au lasat masca in momentul in care m-au pus sa merg cu viteza mare pe un circuit virajat acoperit cu multa apa , moment in care am realizat ca masina (de data asta nu conteaza brandul ei) merge impecabil si ca nu sunt nevoita sa ii corectez permanent traiectoria din volan.

Am fost de-a dreptul umita sa vad o reala diferenta intre Michelin si concurenta, mai ales ca acelasi tip de masina a fost echipata cu anvelope diferite. Spre deosebire de franarea pe suprafata uscata sau umeda, acest test a fost unul care nu poate fi direct masurat ci se bazeaza pe „emotia” soferului. Pur si simplu simti cand masina rupe aderenta si vezi diferenta de viteza intre diferitele branduri de anvelope. La fel se petrece si cu volanul, vezi cat de des trebuie sa faci manevre din volan pentru a-i corecta traiectoria masinii iar noua ne-a fost usor sa ne dam seama de superioritatea „gumelor” Michelin.

Intesant este si ca aceste anvelope au aproximativ acelasi pret cu cele (ale concurentei) de la Continental, GoodYear, Pirelli sau Bridgestone dar ofera performante mai bune. Insa, fiecare invata sa faca diferenta intre ele in functie de prioritatile sale. Cum am zis, pentru mine, siguranta este pe primul loc.

Vreau totusi sa mentionez alte doua beneficii ale Michelin care m-au incantat, prima este longevitatea iar cu cat o anvelopa tine mai mult, cu atat mai bine, nu? A doua este economia de carburant. Michelin sustine ca noua Primacy 3 asigura o economie de 70 l de carburant pe intreaga durata de viata a unui pneu. Nu pare mult dar, daca fiecare masina ar polua mau putin, picatura cu picatura, am putea oferi o viata mai sanatoasa copiilor nostri.

Asa a aratat o zi din viata mea, asa mi-am petrecut-o ci nu mi-am pierdut-o, ba mai mult decat atat, am invatat lucruri noi pe care simt nevoia sa le impartasesc. Viata este scurta insa trebuie traita frumos si in siguranta.
.............................................................................................................................................


In slide-ul de mai sus, testele TUV si IDIADA au dovedit-o. Noi am fost invitati sa ne pronuntam prin experienta proprie desi organizatiile independente de testare au aratat diferenta.

1. Derapaj lateral pe suprafata umeda
25% of accidents take place in bends
of which, 50% on wet roads


 

Modifică setările cookies