Studiu: FCSB își confirmă supremația în România, Dinamo este revelația
Rivalitatea dintre Steaua, Dinamo, Rapid, Universitatea Craiova a fost una mare încă de pe timpul comuniștilor. Între timp, a apărut și FCSB, pe care mulți o consideră continuatoarea Stelei, pe când alții o percep doar ca pe o echipă înființată de Becali.
de Florin Caramavrov
Fanii s-au războit permanent, mai ales la meciurile dircte dintre cele 4 numite mai sus, uneori cu mijloace pașnice, alteori depășind limitele legale. Dar întotdeauna Steaua, și apoi FCSB a avut conform sondajelor și studiilor cel mai mare număr de suporteri.
În ciuda frământărilor și a batjocurii la adresa fanilor steliști/fecesebiști din ultimii ani, aceștia au mai făcut pași înapoi, dar numărul lor a rămas destul de mare.
Divizia Atletiq din cadrul agentiei Ideologiq, ai cărei parteneri sunt Adrian Apostol (partener Ideologiq), Mihaela Constantinescu și Ștefan Caescu (specialiști în marketing sportiv și marketing strategic, cu peste 15 ani de experiență în domeniu), a realizat un studiu online, prin care s-a urmărit măsurarea nivelul de interes al populației adulte din mediul urban din România față de fenomenul sportiv.
Pe de o parte, trebuie ținut cont de faptul că studiul a fost realizat în noiembrie 2021, în pandemie. Pe de altă parte, stadioanele din România nu erau pline nici înainte de pandemie. Ca să ne dăm seama de diferența dintre țara noastră și ce se întâmplă în Europa Occidentală, iată un titlu din 17 ianuarie 2022: „Sold out: 85.000 de bilete vândute în trei zile la meciul de fotbal feminin Barcelona - Real Madrid!”.
Naționala nu mai e de interes
Doar câteva echipe românești aveau audiențe decente pe teren propriu și în deplasare chiar și înainte de pandemie. Raportul s-a păstrat și după izbucnirea crizei sanitare. Iată pentru cine merg sau ar merge oamenii la arenele sportive:
1. FCSB – 17,2%
2. Steaua – 11,8%
3. Dinamo – 10,8%
4. Echipa națională – 8,1%
5. CFR Cluj – 6,5%
6. CS Universitatea Craiova – 6,3%
7. Rapid – 5,8%
8. CSM București (handbal feminin) – 5,6%
9. „U” Cluj – 3,6%
Autorii studiului menționează faptul că este posibil ca cei care au spus doar „Steaua” să se fi referit tot la FCSB sau la CSA Steaua București, pentru că răspunsurile nu au fost alese dintr-o listă prestabilită, ci reflectă răspunsurile spontane date de respondenți.
Având în vedere situația în care se află echipa, surpriza este reprezentată de poziționarea celor de la Dinamo pe poziția a treia în acest top. Poate că „roș-albii” s-ar fi aflat pe locul 2 dacă se făcea distincția între Steaua și FCSB.
Revenind la studiul citat, acesta a urmărit mai multe aspecte relevante: motivele pentru care unii români sunt dezinteresați de sport, tipologiile de consumatori de sport și cele mai populare echipe în rândul celor care urmăresc cu interes fenomenul sportiv.
42,3% dintre cei dezinteresați consideră că sportul este plictisitor, în timp ce 28,6% declară că nu le place să facă efort fizic.
Cei mai mulți fani, la televizor
În ceea ce îi privește pe consumatorii de sport, ei au fost identificați în trei ipostaze: practicanți, spectatori și telespectatori. Dintre cei care s-au declarat interesați de sport:
- 69,2% din cei care au participat la acest studiu (1009 respondenți) au spus că urmăresc sportul la televizor sau pe alte canale media. Interesul mediu pentru sport în cazul lor este de 4,15 din 5 (pe o scară de la 1 la 5);
- 52,4% au afirmat că practică unul sau mai multe sporturi, interesul fiind de 4,28 din 5;
- 28% au dezvăluit că merg constant pe stadion sau în sălile de sport pentru a urmări meciurile, interesul lor situându-se la nivelul 4,48 din 5.
Așa cum se poate observa din cifrele de mai sus, cei mai mulți dintre românii care „consumă” sport sunt comozi, preferând să vadă meciurile la televizor sau pe internet.
„O explicație ar fi lipsa atractivității sportului la acest moment. Nu mă refer la perioada pandemiei, unde este clar că restricțiile impuse de autorități au desființat aproape orice oportunitate a clubului de a se întâlni cu fanii și spectatorii. Această lipsă de atractivitate a sportului românesc, această incapacitate a sa de a se transforma într-un spectacol sportiv caracterizează România de mai mulți ani.
Rezultatele studiului ne arată și de ce. Respondenții au fost întrebați de ce nu se duc la meciuri/evenimente sportive și răspunsurile sunt pline de critici aduse fenomenului sportiv românesc: condițiile de pe stadion, care sunt departe de așteptări (confort, acces la băutură/mâncare, curățenie, etc.), calitatea slabă a spectacolului de pe teren, asocierea fenomenului cu violența. Un sfert dintre respondenți consideră prea mare prețul biletului, deși acesta nu este, în realitate, mare”, a explicat Mihaela Constantinescu, unul dintre autorii studiului.
„Cluburile de tradiție trăiesc din fanii câștigați acum 20-25 de ani”
„FCSB/Steaua, Dinamo și Rapid sunt cluburi de tradiție, cluburi care nu își vor pierde așa ușor pătura de fani. Dar această pătură de fani îmbătrânește. Rezultatele studiului ne arata faptul că mai puțin de jumătate din consumatorii de sport din Romania sub 35 de ani se declară fanii vreunei echipe, pe când ponderea fanilor în rândul celor de peste 55 de ani este de circa 65%. Așa că marea majoritate a cluburilor de tradiție trăiesc cu fanii câstigați acum 20-25 de ani, când performanțele sportului românesc erau altele”, specifică Mihaela Constantinescu.
Ce e de făcut? Fiecare club ar trebui să aibă un plan de marketing pentru atragerea copiilor la stadion. Aceștia sunt viitori fani, plătitori de bilete, abonamente și potențiali cumpărători de tricouri și suveniruri cu însemnele clubului.
Tot din studiu reiese că adulții din mediul urban merg la evenimente sportive o dată pe lună sau o dată la 2-3 luni.
Simona Halep este cel mai popular sportiv român
Cei mai mulți români (39,8% dintre respondenți) au mers sau ar merge la arenă pentru Simona Halep. Pe locul secund în top, la o distanță mare (7%), se află handbalista Cristina Neagu. Cristiano Ronaldo este fotbalistul care ar atrage cea mai multă lume la stadion, dacă s-ar întâmpla să participe la meci în România.
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News