Dovada ca brazilienii nu sunt buni doar la fotbal. Povestea lui Senna, de la prima cursa, la ultimul drum

Dovada ca brazilienii nu sunt buni doar la fotbal. Povestea lui Senna, de la prima cursa, la ultimul drum

Cum a reusit unul dintre cei mai iubiti sportivi din istorie sa isi testeze constant limitele pentru a fi cat mai rapid

Din cauza mortii sale crunte, povestea lui Ayrton Senna pare una dramatica, iar multi oameni tind sa uite de adevaratele sale performante, de latura sa de luptator.

Este foarte greu sa constientizezi cu adevarat talentul pe care Senna l-a avut. Probabil niciun alt pilot de Formula 1 nu s-a dedicat atat de mult sportului si nu s-a daruit pentru succes.

Avea o figura de erou, o carisma care te lasa fara cuvinte si o stare de spirit cu care milioane de oameni se putea identifica. Senna a devenit un zeu in Brazilia si se numara printre cei mai iubiti sportivi din istorie.

Plin de determinare si fiind constient de valoarea sa, Senna nu a ezitat sa puna viata sa sau a celorlalti piloti in pericol. Unul dintre celebrii sai rivali, Alan Prost, spunea despre Senna: "Ayrton are o mica problema. El crede ca nu poate sa moara, pentru ca are credinta in Dumnezeu. Iar mie mi se pare asta o abordare periculoasa."

Senna vorbea des despre pericolele din meseria sa: "Faci ceva pe care altcineva nu poate sa il faca. Dar in momentul in care esti vazut ca cel mai bun, cel mai rapid devii practic foarte fragil. Esti acolo doar o secunda. Tot ce trebuie sa faci este sa te cunosti pe tine cat mai bine."

Brazilianul a luptat de la inceputul carierei sale si pana la sfarsit, incercand mereu sa isi testeze limitele si capacitatea psihica. Pe langa faptul ca era un pilot extraordinar, el era si o persoana foarte placuta.

In 1984 a debutat in Formula 1, pentru echipa Toleman, unde nu a dezamagit. In a sasea sa cursa, la Monaco, s-a vazut pentru prima data talentul sau incredibil. Pe o ploaie teribila, Senna a revenit de pa locul 13 pana pe locul 2, in spatele liderului Prost, dar cursa a fost intrerupta din cauza vremii.

Dupa mai multe performante, in 1985, Lotus i-a oferit un contract. Masina sa nu era una atat de rapida, insa el a reusit sa inceapa de sapte ori de pe prima pozitie. La al doilea Grand Prix, in Portugalia, Senna a castigat pentru prima oara.

Dupa doi ani la Lotus, cand toata lumea s-a convins ca este cel mai rapid pilot din lume, el a semnat cu McLaren, unde a fost coleg cu Alan Prost. Cei doi au format una dintre cele mai puternice echipe din istorie. Pentru a fi cel mai bun si a arata lumii asta, trebuia sa il invinga pe colegul sau. Tocmai talentul francezului l-a facut pe Senna sa atinga noi limite.

Chiar in timpul carierei sale au inceput sa apara camerele puse la bord, asa ca toata lumea putea sa fie martora la determinarea sa. Cea mai celebra sesiune de calificari este cea de la Monaco, cand Senna a depasit timpul lui Prost cu 1,427 secunde.

McLaren a dominat sezonul 1988 mai tare decat o facuse oricine pana atunci, castigand 15 din cele 16 curse. Senna a reusit opt, in timp ce Prost a luat sapte. Insa relatia dintre cei doi, care era oricum fragila, s-a terminat odata cu refuzul lui Senna de a-l lasa pe Prost sa treaca in fata lui la Grand Prix-ul din San Marino.

Titlul din 1989 s-a decis dupa un accident intre cei doi, la Grand Prix-ul din Japonia. Presedintele F1 de atunci, Jean-Marie Balestre, a decis sa il descalifice pe Senna. Aceasta hotarare l-a macinat pe brazilian tot sezonul urmator si a atins punctul culminant dupa un an, tot in Japonia. Atunci Senna pur si simplu a intrat cu 160 de mile pe ora in masina lui Prost. Initial nu a recunoscut a fost intentionat. Accidentul i-a asigurat castigarea campionatului, la care a mai adaugat unul in 1991.

In 1994 a semnat cu Williams si toata lumea se astepta sa isi aduge in palmares al patrulea titlu mondial. Din pacate insa, in al treilea Grand Prix s-a intamplat poate cel mai trist moment din Formula 1.

Senna era pe primul loc, la mai putin de o secunda in fata lui Michael Schumacher, cand monopostul sau a iesit de pe carosabil si s-a izbit de parapete. Toata lumea astepta ca el sa se ridice din masina avariata, asa cum fac toti pilotii de obicei. Insa o parte din masina i-a strapuns casca si a cauzat leziuni fatale. Avea 34 de ani.

Senna a dus profesia sa la un nou nivel, reusind sa isi imbunatateasca performantele doar prin testarea limitelor.

  • Ayrton ingandurat, inaintea unei curse

Revoluție în Ring: Biea, Bogdan Stoica, Amansio Paraschiv si ‘Tanculetul’ Iancu dau cu pumnul în direct la PRO X, vineri, 20:00!





VIDEO PROTVPLUS.RO

Inspectorul PRO. Sulina, colțul de rai uitat în cel mai estic punct al UE. Nu există nici măcar dotări minime
BRAT
Modifică setările cookies