CFR, Dinamo, Poli, Rapid, Steaua si Urziceni - OUT din Europa? Ce legi au incalcat

SPORT.RO
Data publicarii: Miercuri 17 Iunie 2009, 20:44
Data actualizarii: Joi 18 Iunie 2009, 11:49

â–ºDragomir: "FRF s-a spalat pe maini si a trimis la LPF toate cazurile!"
â–º SOC: UEFA ameninta cu excluderea din Europa! Doar Vasluiul in Cupe?
â–º Acuzat de Sandu, Viorel Duru se spala pe maini: "N-am gresit cu nimic, nu-mi dau demisia!"
â–º Lupescu: "Nu vom aveam echipe excluse din Europa acum, dar pe viitor nu se stie"

CFR Cluj, Dinamo, FC Timisoara, Rapid, Steaua si Unirea Urziceni au incalcat cinci articole din Regulamentul UEFA de licentiere a cluburilor (RULC), conform raportului inspectorul disciplinar al UEFA, Kemal Kapulluoglu, publicat, miercuri, pe site-ul oficial al FRF.

In urma unui audit de conformitate realizat la 11 martie 2009 in baza Raportului inaintat de PriceWaterHouse care a auditat situatiile financiare ale cluburilor mentionate aferente ultimului sezon UEFA 2008/2009, Departamentul UEFA de Licentiere a Cluburilor a observat urmatoarele incalcari comise de fiecare dintre reprezentantele Romaniei:

I. Nerespectarea dispozitiilor articolului 45 din RULC (referitoare la situatiile financiare prezentate de cluburi)

Conform punctului 4 din Raportul de audit, FC Dinamo a inaintat situatii financiare anuale incomplete si nesatisfacatoare. Clubul a inaintat situatiile financiare obligatorii si situatiile financiare retratate, care nu respectau insa cerintele minime de prezentare a informatiilor pentru bilant, contul de profit si pierderi si note. Conform expertului financiar al FRF, raportul de audit contabil disponibil a acoperit numai situatiile financiare obligatorii; prin urmare, nu au fost efectuate niciun fel de verificari suplimentare de catre auditor sau de catre FRF in ceea ce priveste valorile retratate. Calitatea auditului este indoielnica deoarece informatiile financiare prezentate sunt inconsecvente si prezinta numeroase greseli de aritmetica (de exemplu, tabelul cu informatii despre jucatori).

Conform punctului 4 din Raportul de audit, Timisoara a inaintat situatii financiare anuale incomplete si nesatisfacatoare. Situatiile financiare consolidate nu sunt conforme cu niciunul din standardele contabile aplicabile. Situatiile financiare nu sunt conforme cu cerintele minime de prezentare a informatiilor pentru bilant, contul de profit si pierderi si note.

Situatiile financiare nu includ raportul financiar al conducerii (art. 45, alineat 2, litera e). Formularea si formatul opiniei de audit sunt incorecte si contin numeroase inconsecvente. Se afirma ca situatiile financiare au fost intocmite in baza Standardelor Internationale de Audit in loc de reglementarile contabile nationale! Nu este clar daca raportul de audit acopera situatiile financiare individuale sau pe cele "consolidate". In cazul in care raportul de audit acopera situatiile financiare individuale, atunci cele "consolidate" nu au fost verificate de un auditor. Prin urmare, pot fi puse sub semnul intrebarii profesionalismul clubului si calificarea auditorului.

Conform punctului 4 din Raportul de audit, Rapid a inaintat situatii financiare anuale incomplete si nesatisfacatoare. FC Rapid a prezentat 3 seturi de situatii financiare, din care 2 obligatorii (o societate cu raspundere limitata si o asociatie) si un set de situatii financiare "consolidate". Entitatile incluse in consolidare sunt: FC Rapid SA (societate cu raspundere limitata) si Asociatia FC Rapid (asociatie).

Consolidarea nu a fost efectuata corect, respectiv nu a fost efectuata in conformitate cu niciun standard contabil, fiind o simpla combinatie intre cele doua entitati. Situatiile financiare consolidate contin anumite inconsecvente (de exemplu, tablourile fluxurilor de trezorerie nu corespund cu bilantul). In plus, consolidarea a fost realizata in mod gresit pentru FC Rapid SA, desi actionarul principal este asociatia FC Rapid!

In pus, formatul opiniei de audit nu respecta cerintele standardelor de audit. Prin urmare, poate fi pus sub semnul intrebarii atat profesionalismul clubului, cat si al auditorului.

Conform punctului 4 din Raportul de audit, Steaua a inaintat situatii financiare anuale incomplete si nesatisfacatoare. Clubul a intocmit 2 seturi de situatii financiare, cele obligatorii si cele suplimentare, retratate, in conformitate cu reglementarile privind licentierea. Cu toate acestea, situatiile financiare originale nu au fost inaintate catre FRF, impreuna cu opinia de audit aferenta. Numai situatiile financiare suplimentare, retratate, au fost inaintate catre FRF impreuna cu raportul de constatare al auditorului. Situatiile financiare retratate nu contin raportul financiar al conducerii si prezinta anumite inconsecvente cu notele corespunzatoare.

II. Nerespectarea dispozitiilor articolului 47 din RULC (referitor la lipsa angajamentelor financiare neachitate)

In conformitate cu punctul 6 din Raportul de audit, Dinamo nu a putut dovedi in mod valabil ca nu avea angajamente financiare neachitate rezultate din activitati de transfer, catre alte cluburi. Dinamo a inaintat un tabel incomplet cu angajamentele financiare din transferuri, care nu specifica datele scadente ale angajamentelor financiare neachitate la 31 decembrie 2007. In plus, in urma compararii tabelului cu lista jucatorilor achizitionati, se poate constata ca anumite transferuri nu apar in tabel (Balace Silviu, Bratu Florin, Izvoranu Silviu), acestea nefiind, prin urmare, luate in calcul de catre auditor. Tabelul a fost semnat, dar nu a fost datat de reprezentantul clubului. Totalul angajamentelor financiare conform tabelului nu corespunde cu situatiile financiare.

In conformitate cu punctul 6 din Raportul de audit, FC Timisoara nu a putut dovedi in mod valabil ca nu avea angajamente financiare neachitate rezultate din activitati de transfer, catre alte cluburi de fotbal. Clubul a inaintat un tabel incomplet cu angajamentele financiare din transferuri, care contine greseli de calcule si care nu specifica datele scadente ale angajamentelor financiare neachitate la 31 decembrie 2007.

Totalul angajamentelor financiare nu corespunde cu bilantul in care apare "zero" la valoarea angajamentelor financiare rezultate din activitati de transfer.
In conformitate cu punctul 6 din Raportul de audit, Rapid nu a putut dovedi in mod valabil ca nu avea angajamente financiare neachitate rezultate din activitati de transfer, catre alte cluburi de fotbal. Clubul a inaintat un tabel incomplet cu angajamentele financiare din transferuri, in sensul in care nu se specifica sumele achitate/de achitat si nu exista nicio corespondenta intre angajamentele financiare neachitate si confirmarile de plata corespunzatoare.

De asemenea, clubul a inaintat si un raport special de audit in care se arata ca suma totala a angajamentelor financiare neachitate (nu numai restante) a fost platita pana la data de 21 martie 2008. Cu toate acestea, totalul angajamentelor financiare conform tabelului (2,6M RON) nu corespunde cu valoarea aferenta din bilant (2,3M RON), la 31 decembrie 2007. Diferenta reprezinta angajamentele financiare neachitate rezultate din activitati de transfer catre Asociatia FC Rapid. Bilantul reflecta numai transferurile FC Rapid SA. La solicitarea UEFA, clubul a prezentat contractul de transfer al lui Mazilu Ionut (2,1M RON) si platile aferente din februarie 2008.
III. Nerespectarea dispozitiilor articolului 48 din RULC (referitor la datorii neachitate catre angajati, asigurari sociale si autoritati fiscale)

In conformitate cu punctul 7 din Raportul de audit, Dinamo nu a prezentat suficiente documente prin care sa demonstreze ca nu a avut angajamente financiare restante catre angajati si catre asigurarile sociale/autoritatile fiscale. Nici unul dintre documentele depuse nu include informatii privind angajamentele financiare restante catre angajati (coloana corespunzatoare din documentul depus lipseste).

De asemenea, raportul special pregatit in vederea stabilirii existentei de angajamente restante catre asigurarile sociale/autoritatile fiscale nu preciza decat faptul ca datoriile inregistrate la data de 31 decembrie 2007 (fara ca acestea sa fie precizate), au fost achitate pana la data de 31 martie 2008 (fara a se preciza datele efectuarii platilor).
In conformitate cu punctul 7 din Raportul de audit, Rapid nu a dovedit in mod valid ca nu a avut angajamente financiare restante catre angajati si catre asigurarile sociale/autoritatile fiscale. FC Rapid a depus un raport special de audit privind angajamentele financiare restante catre angajati, insa jucatorii profesionisti nu erau inclusi in lista de angajati.

Prin urmare, absenta angajamentelor financiare restante catre jucatori la data de 31 decembrie 2007 a fost imposibil de determinat. Mai mult decat atat, raportul disponibil privind angajamentele financiare restante catre asigurarile sociale/autoritatile fiscale, datat 24 martie 2008, nu a fost suficient pentru a confirma plata sumelor restante, in cuantum de 3,5 milioane RON (aprox. 0,9 milioane EUR).

Raportul de audit privind situatiile financiare mentiona doar existenta unui plan de achitare a acestei sume inainte de data de 31 martie 2008. Doar la solicitarea UEFA a fost depus un raport de audit suplimentar, datat 31 martie 2008, care continea o armonizare detaliata a angajamentelor restante si a confirmarilor de plata corespunzatoare.

In conformitate cu punctul 7 din Raportul de audit, Unirea nu a dovedit in mod valid ca nu a avut angajamente financiare restante catre angajati si catre asigurarile sociale/autoritatile fiscale. FC Unirea Urziceni a depus un raport special de audit privind angajamentele financiare restante catre angajati. Insa documentul justificativ aferent, care consta in lista angajatilor, nu era complet, avand in vedere ca nu includea informatii privind angajamentele financiare restante catre angajati (coloana respectiva lipsea).

Mai mult decat atat, nu s-a mentionat in raport pe ce baza a lucrat auditorul in ceea ce priveste angajamentele financiare restante catre angajati si catre asigurarile sociale/autoritatile fiscale, conditie necesara conform Standardului International ISRS 4400 (dimensiunea esantionului, metoda si elementele selectate).

IV. Nerespectarea dispozitiilor articolului 49 din RULC (referitor la declaratiile scrise prezentate de cluburi)

In conformitate cu punctul 8 din Raportul de audit, Rapid, Dinamo, Unirea Urziceni si FC Timisoara nu au inaintat o declaratie scrisa de exactitate si exhaustivitate (satisfacatoare). Rapid nu a inaintat nicio declaratie scrisa de exactitate si exhaustivitate. De asemenea, Dinamo a inaintat cu cateva luni mai tarziu o declaratie scrisa de exactitate si exhaustivitate neclara si nedatata. Unirea Urziceni si Timisoara au depus declaratii scrise de exactitate si exhaustivitate semnate de reprezentanti neautorizati.

V. Nerespectarea dispozitiilor articolului 50 din RULC (referitor la buget)

In conformitate cu punctul 9 din Raportul de audit, Dinamo, Unirea Urziceni si CFR Cluj au inaintat o evaluare incompleta si nesatisfacatoare a informatiilor financiare previzionate. Cluburile mentionate au inaintat un cont previzionat de profit si pierderi si un tablou al fluxurilor de trezorerie previzionat pentru perioada ceruta, 1 ianuarie 2008 – 30 iunie 2009. Informatiile financiare previzionate nu includeau insa informatii privind ipotezele care au stat la baza respectivelor previziuni sau riscurile care ar putea afecta datele previzionate prezentate. Nu au fost explicate, de asemenea, variatiile importante fata de valorile reale.

Documentele financiare ale cluburilor Dinamo si Unirea prezentau o situatie negativa, ceea ce contravine indicatorilor definiti. Nici FRF, nici auditorul nu au intreprins insa evaluari detaliate ale informatiilor financiare previzionate, pentru a determina capacitatea cluburilor de a-si desfasura activitatea conform principiului continuitatii.
In special in cazul clubului Dinamo, conform tabloului fluxurilor de trezorerie previzionat, actionarii au fost nevoiti sa injecteze in club suma totala de 34,5 milioane RON (aprox. 8 milioane EUR) in perioada respectiva de 18 luni.

In ciuda acestei injectii semnificative de numerar necesare acoperirii activitatilor operationale si de investitii, FRF nu a solicitat documente justificative care sa arate ca suma respectiva era disponibila pentru club. Bugetul actualizat la data de 30 iunie 2008, revizuit de FRF, includea erori de contabilitate prin care s-au minimalizat pierderile nete suferite de club.

In ceea ce priveste clubul Unirea Urziceni, contul previzionat de profit si pierderi includea o crestere semnificativa a veniturilor, fara ca niciun document justificativ sa fie solicitat.

In conformitate cu punctul 9 din Raportul de audit, FC Timisoara a inaintat, de asemenea, o evaluare incompleta si nesatisfacatoare a informatiilor financiare previzionate. Clubul a inaintat un cont previzionat de profit si pierderi si un tablou al fluxurilor de trezorerie previzionat pentru perioada ceruta. Totusi, valorile din contul previzionat de profit si pierderi pentru anul incheiat la 31 decembrie 2007 incluse in informatiile financiare previzionate nu corespundeau cu situatiile financiare "consolidate" auditate.

Avand in vedere ca FC Timisoara nu a respectat indicatorii definiti, valorile previzionate trebuie evaluate in mod extensiv. Simpla indicare de catre auditor a notei "avizat" nu este in conformitate cu niciun standard international.

Inspectorul disciplinar al UEFA, Kemal Kapulluoglu, a trimis raportul Comisiei de Disciplina a UEFA careia i-a solicitat amendarea Federatiei Romane de Fotbal cu suma de 200.000 de euro deoarece a acordat licenta cluburilor CFR Cluj, FC Dinamo, FC Timisoara, FC Rapid, FC Steaua si AFC Unirea Urziceni, pentru sezonul 2008/2009, desi acestea nu indeplineau toate cerintele pentru participarea in competitiile intercluburi europene.

Autorul raportului a precizat ca obiectul principal al investigatiei sale l-a constituit activitatea exercitata de FRF, si nu cluburile, astfel ca nu este de competenta sa sa impuna sanctiuni in ceea ce priveste cele sase grupari auditate. "Conform art. 5 alineatul 2 din RULC, Organismul Disciplinar si de Control detine, de asemenea, competenta de a sanctiona cluburile care au incalcat Regulamentul UEFA de licentiere a cluburilor (art. 56 din RULC).

Trebuie subliniat insa faptul ca, deoarece cluburile implicate nu au constituit obiectul investigatiei efectuate de UEFA, in acest caz singura entitate investigata a fost FRF. In aceste conditii, cluburile susmentionate nu fac obiectul prezentelor masuri disciplinare", se mentioneaza in raporul citat.

Presedintele FRF, Mircea Sandu, a declarat, marti, intr-o emisiune televizata, ca membrii comisiilor de licentiere au gresit, precizand ca vor fi probleme pentru echipele romanesti in sezonul viitor al cupelor europene.

Modifică setările cookies
Don’t miss out on our news and updates! Enable push notifications
Get notifications about important news!