BMW Z4, visul oricarui sofer! Citeste un editorial de la test drive-ul ProMotor!

SPORT.RO
Data publicarii: Luni 30 Martie 2009, 12:27
Data actualizarii: Luni 30 Martie 2009, 12:37

Daca BMW va da faliment (in cele mai negre cosmaruri), poate oricand deschide un parc de distractii sau macar o pista de karting. VEZI ce poate BMW Z4!

Ar avea un succes mai mare decat Disneyland daca ar dota caruselurile, montagne russe-urile si trenuletele groazei cu minibombe Z4. Ai viteza pe verticala, sliding-uri pe orizontala si multa emotie in curbe.

Dupa un test de 2 zile in care am mancat vreo 500 de km de asfalt spaniol, am resimtit o oboseala si o descarcare net superioara oricarei sedinte de fitness. Masina este o jucarie fabricata in Germania, nu in China. BMW face roadstere de 75 de ani, iar Z4 2009 poate insemna inceputul unui alt ciclu la fel de lung. Designul este performanta unor femei dedicata barbatilor. Da, doua femei au desenat exteriorul si habitaclul. Dupa constitutia atletica a unui sportiv, respectiv eleganta “interioara” a unui dandy. Respect sexului frumos pentru un cadou senzational pe care ni l-au facut. Am vazut ce poate noul Z4 pe serpentinele dintre Madrid si Alicante, unde de obieci se tin raliuri. Au stiut nemtii de ce au ales acea zona pentru cei 300CP ai motorului 35i, 6 cilindri in linie. Nu au stiut insa pe mainile cui aveau sa incapa diabolicele “motorase”. Vreo 20 de kilometri am condus pe autostrada si am constientizat ca daca nu-l enervezi, roadster-ul poate fi la fel de confortabil ca si un SUV de lux. Rulezi in “Drive”, ajungi intr-a saptea la 80 de km/h si consumi sub 10 litri/100 de km. Transmisia automata este cu dublu ambreiaj (DKG) si schimba cel putin la fel de bine ca DSG-ul din Ingolstadt. Senzatia de croaziera la 140 de km/h este si mai placuta datorita absentei plafonului din aliaj dur, care se retrage in portbagaj in 20 de secunde.

Ochelarii de soare, cotul pe geam si cateva fire de par in vant sunt obligatorii. Drumul linistit poate fi acompaniat de iPOD, iPhone sau orice alt “i” conectabil la o interfata exclusiva. Ca tot suntem la “i”, sa lamurim problema iDrive-ului. Exista, este excelent si foarte prietenos. Ca orice MMI, de altfel. Calitatea materialelor nu poate fi pusa la indoiala. Piele, alcantara, lemn, toate perfect imbinate si fin plasate. Este masina ideala atat pentru racer-ul care nu are bani de Porsche Boxster, cat si pentru baiatul de bani gata care isi face veacul in zona de nord a Herastraului. Lux, viteza si un pret care le exprima pe primele doua. Revenind in Spania, am intrat deodata intr-un tunel si nu ne-am abtinut sa tulburam linistea si sa ingoram radarele. I-am dat de la 20 de km/h la 160 de km/h in cea mai obraznica nepasare, in cel mai percutant zgomot al esapamentului. Atunci simti ca esti barbat, ca pe lumea asta contezi mai mult decat cei din jurul tau. Atunci prinzi curaj si intri pe serpentinele impadurite. Verifici daca ai asigurarea medicala incepi cu un test 0-100 de km/h in 5,1 secunde. Nu vei obtine niciodata atat, fie ca esti in modul Sport, Sport plus sau Manual. Recomandam ultimul modul. Gradul de libertate al DSC-ului este cu 10 procente mai mare, spatele pleaca mai usor si distractia ia proportii. In prima parte a virajului, te sperii, nu stii ce se intampla, nu-ti explici de unde atata instabilitate.

Cum o calci la iesirea din curba relizezi insa ca masina este fantastica. Parca este programata sa-ti dea fiori in maximum de siguranta. Sigur ca poti muri in ea, fara indoiala. Dar atat timp cat o provoci cu o unitate peste increderea pe care ti-o ofera, poti abuza de acceleratie. Ca in cazul oricarui BMW, directia nu poate fi criticata prea mult. Simti drumul bine, rotile se “aud” prin volan si raspunsul vine cu o fractiune de secunda inaintea bracarii. Este solicitant totusi sa conduci un Z4. Sa tragi de volan, sa asezi masina pe viraje. Suspensiile Adaptive M sunt tari, ceva mai confortabile decat in cazul anteriorului model, dar tot te dai jos din masina cu dureri de spate dupa 150 de km. Le simti numai atunci, fiindca pe drum esti prea concentrat si extaziat de furia celor 300 de CP.

Transmisia este ireprosabila. Masina trage in orice treapta si pe orice plaja de turatii. Cu start de pe loc schimba a treia d’abia pe la 140 de km/h in modul sport, iar in manual manual apesi clapetele din spatele volanului dupa 7.000 de rpm.
Retrogradarea unei trepte din cutia cu dublu ambreiaj este la fel de rapida. Daca te duci mai jos cu doua rapoarte, de’abia atunci simti un mic delay firesc.

Cutia automata este mai rapida cu 0.1 secunde decat cea manuala, asta spune totul. Am condus si 35i-ul manual. Schimbul rapoartelor nu este atat de brutal pe cat ne-am fi asteptat. Este tot rapid, insa nu simti un branci puternic. Ambele variante sunt la fel de placute si extreme daca le duci intr-un teritoriu ultrasportiv. Inca o data, de tinut minte, masina nu sta pe drum ca o integrala. Fuge de fund, iti da emotii, iti pune sangele in miscare.

Cat de banal suna expresia “Simti ca traiesti”, este cea mai potrivita pentru senzatiile dintr-un Z4 2009. Esti ca intr-un kart care gliseaza pe curbe daca nu conduci automatizat, precum Loeb. Ai impresia ca se “onduleaza“ asfaltul sub roti si auzi harjaitul rotilor la repozitionarea pe sosea. Cel mai rau ne-am speriat cand, la cel mult 40 de km/h, intr-un viraj decent, am pierdut controlul neasteptat. De vina a fost asfaltul tocit pana la luciu si neatentia noastra la acest detaliu important. Altfel, priza dintre roti si suprafata de rulare este nemaipomenita si aproape “permanenta”.

Z4 prinde viteza uluitor, iar atunci cand trebuie sa-i reduci avantul e nevoie de fermitate serioasa la franare. Daca nu indesi frana in podea, risti sa te trezesti in curba cu supraviteza din cauza inertiei masei. Dupa un antrenament de cativa km pe viraje, devine obisnuinta si totul ti se pare mai simplu. Mai simplu sa-i dai “blana” pana in buza virajului, sa te urci pe frana, sa brachezi cu jumatate de “fund” pe contrasens, apoi sa te inscrii intr-a doua pan’ la rosu pe drumul tau. Toate aceste minuni costa intre 35.000 si 50.000 de euro cu TVA inclus.

BMW Z4 35i DKG
Motor: L6, 2.979 cmc
306 CP, 400 Nm
Transmisie: spate, DKG (dublu ambreiaj) 7 trepte
Acc.: 0-100 km/h: 5,1 sec
Vit.max: 250 km/h
Consum mediu (l/100 km): 9
Greutate: 1.600 kg
Pneuri fata-spate: 225/45 R17 – 255/40 R17
Pret (DDP): 50.000 euro

Alte variante
Z4 35i transmisie manuala 6 trepte
Z4 30i (2.996 cmc, 260 CP), transmisie automata 6 trepte (Steptronic)
Z4 30i transmisie manuala 6 trepte
Z4 23i (2.497 cmc, 204 CP), transmisie manuala 6 trepte
Z4 23i transmisie automata 6 trepte (Steptronic)

Text: Alexandru Banu
 

ARTICOLE PE SUBIECT
Modifică setările cookies
Don’t miss out on our news and updates! Enable push notifications
Get notifications about important news!