Canale sudate, putere de Bugatti in corp de Mini si lacrimi pe vizor in 15 lucruri pe care nu le stiai despre F1

Formula 1 F 1
SPORT.RO
Data publicarii: Vineri 04 Martie 2011, 19:42
Data actualizarii: Vineri 04 Martie 2011, 19:44

F1 duce tehnologia la limita imposibilului.

1. Monoposturile de Formula 1 dezvolta 800 cai-putere la o greutate de 640 kg, aici incluzand si soferul. Asta inseamna ca au o putere similara cu cea a unui Bugatti Veyron, dar la o greutate aproximativ la jumatate fata de a unui Mini.

2. Volanul este diferit de cel pe care-l intalnim la masinile obisnuite: costa 20.000 £ si are o multime de butoane prin intermediul carora se controleaza absolut totul.

3. Avioanele se folosesc de aripi pentru a decola, iar masinile de F1 pentru a crea forta de apasare - forta care ajuta monoposturile sa ia virajele mai rapid si sa aiba aderenta mai bine. La 240 km/h, forta de apasare e atat de mare incat masinile pot merge cu "susul in jos".

4. Inainte de Marele Premiu al Monaco, capacele de canal sunt sudate, pentru ca forta de apasare generata de masinile de Formula 1 le-ar distruge.

5. Castile pilotilor sunt printre cele mai dure lucruri din lume. Printre testele pe care trebuie sa le treaca pentru a fi regulamentare in F1 sunt sa stea timp de 45 de secunde intr-o flacara la 800 grade Celsius (fara ca temperatura din interior sa depaseasca 70 grade Celsius), iar in vizor se trag proiectile cu viteze in jurul a 480 km/h. Daca unul din proiectile produce o adancitura mai mare de 2,5 mm, casca nu trece testul.

6. Eleronul-fata este atat de solid incat poate suporta o presiune de doua tone. Aceasta inseamna ca structura poate tine suspendat un taur adult fara sa se sparga.

7. Cand pilotul apasa acceleratia la maximum si motorul dezvolta 18.000 rotatii / minut, pistoanele coboara si revin la loc in doar 3 miimi de secunda.

8. Cand cursa se desfasoara pe ploaie, cauciucurile pulverizeaza 250 de litri de apa pe secunda, suficient cat sa umple o cada mare.

9. Sasiul este construit din mai mult de 1.000 de parti de kevlar, fibra de carbon, metal si diverse structuri tip "fagure".

10. Monoposturile de F1 trebuie sa reziste la forte de impact incredibile. Cea mai mare forta de impact inregistrata a fost in 1977, cand David Purley a avut un impact estimat la 197.8 g, ceea ce inseamna ca masina sa s-a oprit de la 174 km/h in numai doua secunde. Pilotul si-a revenit si chiar a mai concurat.

11. Pilotii de Formula 1 sunt supusi in timpul cursei la forte de pana la 5G, ceea ce inseamna ca intr-un viraj de mare viteza, corpul lor va suporta o presiune de 5 ori mai mare decat greutatea lor.

12. Monza este circuitul care solicita franele cel mai mult. Cand pilotii franeaza in primul viraj, in doar doua secunde ajung de la 320 km/h la 95 km/h.

13. La franarile violente, unii piloti spun ca forta e atat de mare incat lacrimile le tasnesc pe vizor.

14. Discurile de frana sunt facute dintr-o forma de fibra de carbon indestructibila. Un set costa cateva mii de lire sterline, iar fabricarea lor dureaza o luna, dar lucrul cel mai impresionant la acestea este ca atunci cand pilotul apasa pedala de frana, discurile se incing la 1.200 grade Celsius - adica temperatura medie a lavei topite.

15. Chiar dupa terminarea cursei, cauciucurile unui monopost de Formula 1 au o temperatura de 120 grade Celsius, suficient pentru a praji un ou pe ele.

sursa: F1pulse.com

ARTICOLE PE SUBIECT
Modifică setările cookies
Don’t miss out on our news and updates! Enable push notifications
Get notifications about important news!