"Astazi este sarbatoare si in cer!" 25 de ani de la moartea lui Ayrton Senna, "fenomenul" care a unit 150 de milioane de suflete

True Story
SPORT.RO
Data publicarii: Miercuri 01 Mai 2019, 09:05
Data actualizarii: Joi 26 Septembrie 2019, 20:17

Si-a construit succesul calcand pe marginea unei prapastii care insemna moartea, iar povestea lui a ajuns sa fie cunoscuta de milioane de oameni, memoria lui ramanand pentru totdeauna vie, nu doar pentru brazilieni, nu doar pentru fanii Formulei 1, insa pentru toti cei care cred ca visurile se pot indeplini doar prin munca si sacrificiu. A fost, pe rand, un visator, un pusti ingamfat, un nebun, un campion, un idol, o legenda.

Ayrton Senna, caci despre el vorbim, si-a construit cariera si mostenirea infruntand moartea la fiecare pas, la fiecare apasare a pedalei de acceleratie, la fiecare depasire, insa fara sa o priveasca cu teama, ci cu o bizara speranta, aceea ca "dincolo" il asteapta darul suprem - Dumnezeu insusi.

"Nu am idoli. Admir munca, dedicarea si priceperea", iar "cand Dumnezeu este alaturi de tine, totul devine clar si posibil", sunt cuvintele celui mai apreciat, respectat si iubit pilot de curse din istorie, cel care a creat o adevara "SennaMania" la inceputul anilor 90, care a redefinit termenul de "competitie" si care, poate mai presus de toate, a redat speranta unei tari intregi, a unei societati aflate in pragul colapsului.

Sunt atat de multe de zis despre viata lui Ayrton Senna - cariera lui, viata, credinta, moartea si memoria, si toate ar necesita pagini intregi. Cu toate acestea, Senna ramane unul dintre cei mai mari piloti care a concurat vreodata in campionatul mondial, la propriu si la figurat, un pilot ale carui performante de pe circuit au fost direct proportionale cu personalitatea si caracterul sau.

Ayrton Senna...sau definitia unui adevarat "maverick"
S-a nascut intr-o familie bogata si numeroasa din Brazilia si a s-a bucurat de o sora si un frate. In ciuda bunastarii familiei sale, data de faptul ca tatal sau (Milton da Silva) conducea o firma care se ocupa cu distribuirea pieselor auto, Senna a avut o copilarie marcata de unele greutati, confruntandu-se cu o deficienta in coordonarea motrica si a atentiei, dar si cu unele tulburari de personalitate, fiind un copil introvertit, ale carui rezultate la scoala erau doar medii.

In ciuda acestor lucruri, a avut intotdeauna o pasiune - aceea pentru masini, automobilism si adrenalina, iar totul a inceput la varsta de doar patru ani, atunci cand a primit in dar un mini-kart.


FOTO: Ayrton Senna in copilarie, la volanul kart-ului facut de tatal sau

Dar pasiunea lui nu avea sa ii serveasca doar ca un mijloc de a-si consuma energia, ci ca un tratament pentru problemele pe care le avea, ajutandu-l sa-si revina complet. Foarte multe detalii despre prima parte a copilariei lui Ayrton Senna nu sunt cunoscute, insa la doar 13 ani, varsta minima legala pentru competitiile de karting, acesta reusea sa le demonstreze parintilor si familiei ca este cu adevarat special, castigand campionatul statului Sao Paolo si, mai tarziu, cel al Braziliei la chiar prima participare pe circuitul de la Interlagos, unde avea mai tarziu sa simta cum intreaga inima a Braziliei batea pentru el.

Asa avea sa inceapa cariera celui care a castigat trei titluri ale lumii si care a reusit sa-si graveze adanc numele in istorie. Cu casca sa galbena, cu doua dungi, una verde si una albastra, reprezentand culorile Braziliei, daruita de tatal sau, pustiul Senna avea sa intre in circuitul continental de karting (castigat in 1977), pentru ca mai apoi sa concureze si in Europa. In paralel, acesta urma si cursurile Colegiului Rio Branco din Sao Paolo, de unde avea sa iasa cu diplome in matematica, fizica si chimie, inteligenta sa facandu-l pe Frank Williams sa spuna: "Daca nu ar fi murit, Ayrton ar fi fost acum miliardar, pentru ca avea o inteligenta incredibila si putea face bani usor".

   
FOTO: Celebra casca a lui Ayrton Senna, in culorile drapelului Braziliei

Desi nu tocmai convins de faptul ca ar trebui sa finanteze pasiunea fiului sau, stiind foarte bine ca aceasta vina "la pachet" cu riscuri uriase si cu pericolul de a-l pierde pe circuitul de curse, Milton da Silva a acceptat in cele din urma sa-si ajute fiul sa se mute in Europa, in fieful intrecerilor si a curselor de masini, unde Niki Lauda, James Hunt sau conationalul sau Emerson Fittipaldi erau adevarati idoli.

Pe rand, Ayrton Senna a reusit sa castige campionatele de Formula Ford 1600 si 2000, dar si cel de Formula 3, unde stabilea un record de victorii, 14 din 20 posibile. Tot atunci a intrat si pe "radarul" mai multor echipe din Formula 1, care ii monitorizasera deja performantele din cele trei sezoane petrecute in diviziile mai mici. Asa ajunge sa dea teste la McLaren, Williams, Lotus si Brabham, ultima dintre ele fiind singura care avea sa ii ofere un contract. Cu toate acestea, totul pica in ultimul moment, dupa ce Nelson Piquet, conationalul sau, campion mondial la acea vreme, s-a opus venirii sale, numindu-l, in mod rautacios, "taximetristul din Sao Paolo".

Interesant este insa si faptul ca la testele date cu Williams, Senna a obtinut timpi mai buni decat finlandezul Keke Rosberg, in timp ce la McLaren a bifat cel mai bun timp al zilei. Cu toate acestea, nici Ron Dennis (McLaren), nici Frank Williams nu au vrut sa riste si sa ii propuna o intelegere.

Sansa asteptata si debutul
Refuzat de Brabham si de Nelson Piquet, Senna a reusit in cele din urma sa obtina un contract la Toleman, o echipa mica, fara forta financiara a gigantilor Ferrari sau McLaren, dar si fara un monopost la fel de puternic precum cel al competitoarelor. Fara sa stea prea mult pe ganduri, brazilianul a acceptat oferta, vazand sansa data de Toleman ca fiind perfecta pentru a-si dovedi aptitudinile si talentul.

Alaturi de coechipierul Johnny Cecotto, pilot de origine venezueleana, Senna avea sa isi faca debutul chiar in Marele Premiu de la Interlagos, in Brazilia, unde era al 16-lea pe grila de start. Norocul nu avea, insa, sa fie alaturi de el in acea zi, nereusind sa termine cursa din cauza unui compresor care a cedat la motor. A urmat insa cursa din Africa de Sud, in care Senna avea nu doar sa-si ia revansa, ci chiar sa obtina primul sau punct din cariera, gratie unul loc 6 obtinut, dupa ce s-a batut de la egal la egal cu Alain Prost sau Niki Lauda. Sezonul a fost unul cu fluctuatii, unul dintre momentele grele fiind consemnat in San Marino, cand motorul sau a cedat din nou, iar echipa nu a avut un compresor de schimb.


FOTO: Primul monopost al lui Ayrton Senna, al echipei Toleman

Victoria blocata de la Monte Carlo
3 iunie, 1984 - ziua in care numele lui Ayrton Senna avea in sfarsit rostit in toata lumea. Cu cea mai buna clasare pe locul 6, Ayrton Senna intra si in cursa de la Monaco ca un outsider, insa evenimentele care aveau sa se deruleze au schimbat complet viziunea despre el.  Plecat de pe locul 13 al grilei de start, pe o vreme extrem de potrivnica, Senna avea sa faca una dintre cele mai bune curse din cariera sa, ajugand pana pe locul al doilea, dupa ce trecuse de Nelson Piquet, Niki Lauda si Nigel Mansell. Doar cu Alain Prost in fata, Ayrton se indrepta cu o viteza ametitoare catre prima victorie din cariera, hartuindu-l continuu pe francez. Jackie Ickx, directorul cursei, lua insa o decizie pentru care Senna nu avea sa-l ierte niciodata, aceea de a suspenda cursa din cauza conditiilor meteorologice si a sigurantei pilotilor.

Senna a ratat sansa primei victorii, insa nu a abandonat lupta, iar Marile premii de la Silverstone si Estoril i-au mai adus doua podiumuri, terminand de fiecare data pe locul 3.

SennaMania si rivalitatea cu Alain Prost
Cursa de la Monte Carlo, dar si faptul ca reusea sa o duca pe Toleman pe primele locuri la Silverstone si Estoril i-a adus lui Senna o mare popularitate intre constructori, lucru care i-a adus o noua sansa - aceea de a pilota un monopost mult mai performant, un Lotus. "Legat" de Toleman prin contract, Senna si-a platit singur despartirea si a semnat cu un alt constructor britanic, inlocuindu-l pe nimeni altul decat Nigel Mansell.

In monopostul Lotus, Senna a reusit sa obtina si primul pole position din cariera, dar si prima victorie, ambele la Estoril, Portugalia. Iar succesele erau abia la inceput. Pentru brazilian au urmat doi ani foarte buni, in care a reusit doua locuri 4 in clasamentul mondial, final. Mai mult, acesta avea sa-i convinga pe japonezii de la Honda sa semneze cu Lotus, acestia ajutandu-l sa obtina locul 3 in sezonul 1987, gratie noului motor.

Tot japonezii de la Honda au fost, insa, si cei care l-au luat "pe sus" si l-au dus la McLaren, acestia semnand un acord cu Ron Dennis pentru a furniza motoarele lor, cu conditia ca Ayrton Senna sa fie unul dintre pilotii echipei.

McLaren avea sa-l primeasca, dar nu si Alain Prost
Considerat lider al echipei la Lotus, Senna venea cu mari ambitii la noua sa echipa, dar se lovea de reticenta si de "aroganta frantuzeasca" a lui Alain Prost. Cu toate acestea, cei cinci ani petrecuti la McLaren au fost anii in care brazilianul a fost la cel mai inalt nivel al sau, rivalitatea cu Alain Prost facandu-l sa treaca de orice limita. De altfel, exasperat de modul in care Senna vedea aceasta rivalitate, Prost avea sa declare tot mai des ca nu poate concura alaturi de un pilot care pune vietile tuturor in pericol: "Senna crede ca nu poate muri pe pista fiindca el crede in Dumnezeu. Asta este foarte periculos pentru ceilalti piloti", spunea Prost.

Coechipieri, dar in acelasi timp cei mai mari rivali, Senna si Prost au oferit intre 1988 si 1990 una dintre cele mai aprige lupte vazute in Formula 1, lupta incheiata la egalitate, dupa ce brazilianul a castigat sezonul 1988, iar francezul pe cel din 1989.

Cele doua sezoane nu au fost insa lipsite de scandaluri, Senna castigand in 1988 gratie unei decizii a Federatiei Internationale (FIA), care a luat in calcul doar cele mai bune 11 rezultate ale fiecarui pilot, in timp ce sezonul 1989 a atins cote maxime la Szuzuka, unde Senna a fost descalificat din cauza unei contestatii facute chiar de coechipierul sau. Cei doi se intelesesera ca cel care termina primul tur in fata sa fie lasat de celalalt sa castige Marele Premiu. Cu toate acestea, Senna, care a terminat dupa Alain Prost primul tur, a "uitat" de intelegerea facuta si l-a sicanat pe acesta pana la final, fiind trimis in afara pistei de francez. Senna a revenit cu ajutorul comisarilor de cursa, a urcat 25 de locuri si a terminat primul, dar FIA, dupa contestatia lui Alain Prost, a decis sa il descalifice pe acesta pentru ca a fost ajutat sa revina, lucru interzis prin regulament.

Finalul cursei nu venea doar cu un scandal imens, cu o avalansa de jigniri si de nervi, dar si cu o decizie radicala a lui Alain Prost, care, imediat dupa ce a zis ca Senna a procedat inconstient, anunta ca va pilota pentru Ferrari.

"El m-a invatat sa pilotez, eu l-am invatat sa se bucure de viata"

Ramasi fara unul dintre cei mai buni piloti din circuit, campionul en-titre al F1, sefii lui McLaren s-au miscat repede si l-au adus pe Gerhard Berger, pilot austriac cu experienta la Ferrari. Berger n-a reusit sa realizeze performante extraordinare, insa a reprezentat un ajutor de mare incredere pentru Senna. De altfel, chiar el avea sa declare mai tarziuca "Ayrton m-a invatat sa pilotez cu adevarat, eu l-am invatat sa se bucure de viata".

Cu Prost plecat la Ferrari, rivalitatea a trecut la un cu totul alt nivel, iar totul a culminat pe acelasi circuit de la Szuzuka, pe care Senna pierduse in urma cu un an. Brazilianul avea nevoie nu de o victorie, ci de un abandon al rivalului sau in cursa din Japonia, iar acesta a venit dupa ce chiar el l-a lovit din spate si l-a facut sa abandoneze. Cum era de asteptat, incidentul a provocat un nou scandal de proportii, in care FIA l-a amenintat pe Senna chiar cu ridicarea licentei de pilot. Cu toate acestea, mai marii Federatiei Internationale au decis in cele din urma sa-i dea "una verde" catre ridicarea trofeului.

Revolutia Williams si ultimul contract
Dupa titlul din 1991, pentru Ayrton Senna a urmat o perioada grea, cauzata, spun in continuare cele mai multe voci din motorsport, de revolutia tehnologica a constructorului Williams, care venea cu inovatii precum controlul tractiunii si suspensiile active.

Nigel Mansell, unul dintre veteranii F1, reusea astfel sa ii ia fara probleme titlul lui Senna, acesta facand un sezon fara greseala in monopostul Williams-Renault.

Dezamagit de faptul ca McLaren nu reusea sa vina cu aceleasi inovatii tehnice si sa tina pasul cu rivalii, Ayrton Senna isi anunta retragerea si se muta in Statele Unite, dar revine ulterior si semneaza pentru inca un an. Sezonul 1993 avea, insa, sa se incheie cu o noua infrangere, una chiar in fata marelui rival. Alain Prost, plecat si el la Williams, castiga cel de-al patrulea si ultimul sau titlu mondial. La finalul acelui sezon, Prost isi anunta retragerea, lasandu-i locul la Williams chiar lui Senna.

"Dumnezeu ii poate da omului cel mai de pret dar, pe El insusi"
Ajuns la Williams, Ayrton Senna a gasit nu doar o echipa de mecanici, ci o intreaga armata de cercetatori, care incercau sa creeze monopostul perfect. Cu doua titluri in ultimii doi ani, castigate de Mansell si Prost, pretentiile lui Frank Williams erau mari, iar asteptarile de la Ayrton Senna si mai mari.

Senna a inceput sezonul cu nu se putea mai prost, cu doua abandonuri, unul chiar la Interlagos, cauzat de mai multe probleme tehnice ale noului monopost FW16. A urmat un incident cu Nicola Larini in Japonia, in care a fost nevoit sa abandoneze.

A treia cursa a fost insa cea care va ramane pentru totdeauna in memoria pasionatilor de motorsport, cea mai "neagra" cursa din istorie. La Imola, in Italia, Ayrton era complet debusolat, simtea ca masina sa nu functioneaza cum trebuie si stia ca nu noul model are nevoie de imbunatatiri. In vinerea dinaintea cursei, in calificari, Ruben Barrichello iese de pe pista, loveste un parapet si are nevoie urgenta de interventia echipelor de salvare. Apoi, la nici 24 de ore, austriacul Ratzenberger, aflat la primul sezon in F1, isi pierde viata pe circuit tot dupa un accident grav.

Extrem de afectat de moartea lui Ratzenberg si parca avand un al 6-lea simt, Senna isi anunta echipa ca nu vrea sa concureze, dar este convins chiar de Alain Prost, fata de care revenise la sentimente mult mai bune.

In ciuda instinctului de a nu concura si a unui ultim episod bizar, in care Senna citeste, in dimineata dinaintea cursei, un pasaj din Biblie: "Domnezeu imi va da cel mai de pret dar, pe El insusi", dupa cum avea sa povesteasca sora sa mai mare, acesta isi ia in cockpit steagul Austriei, pentru Roland Ratzenberger, si porneste in cursa.

Au fost ultimele sapte tururi facute de Ayrton Senna pe un circuit, caci in cel de-al saptelea tur, dupa ce Pedro Lamy il loveste pe JJ Letho si cursa este "neutralizata" pentru cinci tururi, Senna isi reia "alergarea". Aflat pe prima pozitie, brazilianul ruleaza cu o viteza ametitoare, dar in virajul "Tamburello" masina nu mai raspunde comenzilor si se loveste frontal, la 218 km/h, de un parapet de beton.

Impactul este devastator, iar Senna ramane incarcerat in monopost, in timp ce doctorul si unul dintre cei mai buni prieteni ai sai, Sid Watkins, se grabeste sa ajunga.

"Ii spusesem inainte <<Ayrton, ce-ai zice sa ne retragem si sa mergem impreuna la pescuit>>, dar el a zis <<Nu pot! Trebuie sa merg mai departe>>. Cand am ajuns la locul accidentului, a fost o senzatie pe care nu o sa o uit niciodata, am pus mana pe el, l-am scos din masina si am simtit cum toata tensiunea din corpul sau se duce, cum sufletul sau pleaca. Nu sunt un om religios, dar am stiut ca sufletul sau a plecat" - Sid Watkins.

Ayrton Senna, triplu campion al lumii, a murit pe 1 mai 1994 la Imola, Italia, la varsta de doar 34 de ani, decesul fiind provocat de o suspensie care l-a lovit in cap. La funerariile sale au asistat mai mult de 3 milioane de brazilieni, care au facut un "tunel" prin Sao Paolo, in amintirea vorbelor lui Ayrton: "Cand sunt in monopost, parca intru intr-un tunel, trec intr-o alta dimensiune, unde totul se schimba. Nu exista limite".

Ayrton Senna a fost, fara doar si poate, unul dintre cei mai mari piloti din istorie, a fost, pe rand, pustiul arogant, campionul si legenda, pentru ca asta ramane pentru brazilieni. Daca inaintea lui Senna, fiecare pusti din Brazilia primea de ziua lui o minge, Senna a fost cel care i-a facut pe brazilieni sa iubeasca si cursele de F1.

Intr-o tara dezbinata de prapastia dintre saraci si bogati, o tara in care saracii au legea lor, iar favelele reprezinta o alta dimensiune, Aryton Senna a fost cel care a unit 150 de milioane de suflete.


FOTO: "Nimic nu ma poate desparti de dragostea pentru Dumnezeu" - mesajul scris pe piatra funerara a lui Ayrton Senna, in cimitirul Morumbi, Sao Paolo.

"Povestea noastra a fost mai mult decat una despre rivalitate in sport, a fost o poveste despre umanitate, o lectie de viata" - Alain Prost, promotor al fundatiei Ayrton Senna

"Sunt mandru ca am concurat alaturi si impotriva sa. Ayrton a fost singurul pilot pe care l-am respectat. In memoria lui, nu ma voi mai urca niciodata intr-un monopost de Formula 1" - Alain Prost, dupa moartea lui Senna

"Sa ajungi al doilea inseamna sa fii primul care pierde" - Ayrton Senna

 

"La multi ani eternului nostru idol. Astazi este sarbatoare si in cer", Ronaldo Nazario, la comemorarea a 19 ani de la moartea lui Senna


FOTO: Ayrton Senna (stanga) si Alain Prost (dreapta) in echipamentul lui McLaren, in sezonul 1989

Surse FOTO: Getty Images, Google Images
VIDEO: pasaje din filmul "Senna" (2010)

Modifică setările cookies
Don’t miss out on our news and updates! Enable push notifications
Get notifications about important news!