Cu banii Stelei, istoria Barcei si scoala nr 1 a Europei. Ce poate invata Liga I din biroul directorului de marketing al lui Ajax

Edwin Van der Sar Ajax Amsterdam True Story
SPORT.RO
Data publicarii: Duminica 19 Octombrie 2014, 19:32
Data actualizarii: Duminica 19 Octombrie 2014, 21:31

Au trecut 18 ani de cand Ajax juca ultima finala de Champions League. Fotbalul olandez, odata cel mai puternic din Europa, reprezinta astazi o Liga a brandurilor care, fara banii din Spania, Anglia si Germania, incearca sa-si reconstruiasca spiritul prin generatii de campioni.

Ce poate invata fotbalul din Romania din biroul directorului de marketing al lui Ajax, van der Sar

Pe 28 mai 2011, Van der Sar se retragea din fotbal, dupa 9 ani la Ajax, doi la Juventus, patru la Fulham si 6 la Manchester United. Astazi, van der Sar are 43 de ani si este directorul de marketing al lui Ajax. Banii pe care ii castiga in biroul din Amsterdam nu se compara cu salariul pe care il primea pe Old Trafford, ca jucator, dar nu despre bani e vorba. El vrea ca Ajax sa redevina AJAX. Cu orice cost. Intai, cu pretul propriului sau salariu cu mult redus.

"Noi, olandezii, trebuie sa facem lucrurile diferit. Puteti sa va referiti la calitatea vietii normale ca ar fi sub cea de jucator."

"Dar suntem mici si trebuie sa ne ajutam unii pe altii, ca sa crestem impreuna. Trebuie sa isi planifici lucruri si sa cresti, dar Ajax ne-a dat noua prima sansa si vrem sa ii dam inapoi ce am invatat."

"Nu avem staruri in actualul lot, asa ca noi putem sa suplinim acea lipsa de experienta", spune van der Sar intr-un interviu pentru Independent.

Ajax are istoria Barcelonei in Europa, 4 Ligi ale Campionilor, si se bazeaza si pe cea mai productiva academie de fotbal din Europa. Una dupa care si Hagi si-a inceput proiectul Academiei de la Ovidiu, dupa o vizita la Amsterdam.

Din ziua in care s-a lasat de fotbal, fostul portar si-a finalizat studiile. Si-a luat diploma de master in management in fotbal la Universitatea din Amsterdam si s-a alaturat unei echipe de legende. "Desigur, nu am avut experienta de 10 ani la Unilever si 5 ani la Coca Cola. Dar eu nu sunt directorul de marketing care vrea numai sa atinga 25 de procente pe an din veniturile clubului. In trecut puteai sa vinzi si sa fii fericit. La Ajax, ne gandim ca e nevoie de ceva mai mult decat sa vinzi un scaun si sa castigi 5000 de euro.", spune van der Sar.

In Romania, spre exemplu, Steaua este o afacere de familie. Si la propriu, dar si la figurat. Dupa 3 ani, Gigi Becali a decis sa redeschida departamentul de marketing al clubului. In fruntea celui mai puternic brand din fotbalul romanesc si unul dintre cele mai cunoscute ale Europei de Est stau acum doua nume fara o experienta cunoscuta in piata. Alexandru Argaseala, fiul presedintelui Stelei, si Mihai Ecobescu, logodnicul Teodorei Becali, formeaza in acest moment "echipa in familie" a noului departament de marketing din Ghencea, desfiintat in urma cu 3 ani.

Spre deosebire de multe cluburi din Romania unde legendele sunt poze alb-negru si clipuri descarcate pe Youtube de pe casetele video, Ajax a renuntat la efectul "vintage" de pe Instagram si a trecut la fapte. Jucatorii vechi sunt sange proaspat in organigrama clubului, iar experientele acumulate la marile cluburi din lume inlocuiesc lipsa de experienta a pustilor din prima echipa.

Ajax ii mai are in prezent, alaturi de van de Sar, pe Marc Overmars in functia de director sportiv, Wim Jonk, directorul academiei de fotbal, Dennis Bergkamp, secund, si pe Frank de Boer manager.

Si George Ogararu a facut parte pentru o scurta perioada din echipa extinsa. A fost asistent la echipa a doua, de unde a venit in Romania, la Universitatea Cluj, unde l-a adus langa el pe Mihai Nesu.

"Este important pentru clienti sa vada ca fostii jucatori sunt acum implicati in club si de afacerile sale. Filosofia noastra este: putem sa facem lucrurile altfel? Putem sa spunem o poveste de fotbal altfel?" - van der Sar.

Pentru fostul portar, Ajax este, la nivelul incasarilor din drepturile TV, nu cu mult peste un club precum Steaua. In Olanda, fotbalul nu este platit precum in Anglia. 8.5 milioane de euro incaseaza Ajax dintr-un sezon din drepturile TV, cu mult sub ultima clasata din Anglia.

"Stiti cati bani luam in Olanda din drepturile TV? Cred ca in Premier League, Cardiff City, anul trecut, a luat 85 de milioane de euro. Da, de 10 ori mai mult. Deci trebuie sa facem ceva diferit."

In clasamentul Deloitte Money League, Ajax este pe 27, sub Newcastle si putin peste West Ham United, dar clubul e in Champions League.

"Cu actuala situatie si actualele contracte TV, este mult mai greu pentru cluburile olandeze sa faca diferenta. Anglia, Spania si Germania au crescut enorm.", spune directorul de marketing al lui Ajax, pentru care prima reusita a fost renegocierea contractului Aegon.

"Vrem sa avem cea mai buna echipa de pusti din Europa!"

In ultimii ani, Ajax le-a invins pe City, United si Barcelona in Europa, dar niciodata nu a putut emite pretentiilor celor trei pentru trofee europene. ADN-ul lui Ajax este epste tot in marile campionate ale lumii. Anul trecut Ajax a avut 69 de jucatori crescuti de academie care au evoluat in Europa la alte cluburi. Real Sociedad si Barcelona sunt singurele cluburi care au avut mai multi.

"Cand esti junior la academia lui Manchester City, ce speranta si motivatie ai, ca tanar jucator, cand din echipa lor de Champions League doar 12% sunt crescuti de ei? Poate ca banii sunt buni, dar noi vrem sa crestem aici o alta imagine", spune van der Sar pentru Independent.

Ajax promite sa isi formeze cea mai puternica echipa de pusti din Europa. Media de varsta acum este de aproximativ 23 de ani, iar clubul e constient ca nu poate emite pretentii prea mari in conditiile in care produsele de top ale academiei nu stau prea mult la Amsterdam.

"Cand Frank de Boer si cu mine am plecat aveam 28 de ani, dar acum avem tineri de 22, 23, 24 de ani care pleaca. Acum acceptam ca daca ai 27, 28 de ani si inca mai joci aici probabil nu esti la fel de bun pentru cluburile mari din Europa."

"Incercam sa ne asiguram ca avem jucatori mai buni, mai rapizi, mai puternici pentru prima echipa, fata de generatiile trecute. Vrem sa avem cea mai buna echipa de tineri din Europa." - van der Sar.
ARTICOLE PE SUBIECT
Modifică setările cookies
Don’t miss out on our news and updates! Enable push notifications
Get notifications about important news!