TEST Superspeed cu Giurgea si Bratu: cum se conduce electrica Nissan cu autonomie de 415 km in oras

Nissan SuperSpeed Advertoriale
SPORT.RO
Data publicarii: Vineri 19 Ianuarie 2018, 08:00
Data actualizarii: Miercuri 07 Februarie 2018, 13:09

De ce este important sa cititi ce urmeaza sa spun despre masina? Simplu: pentru ca asta este acum cea mai buna masina electrica pe care vei putea sa o cumperi in Romania in 2018, spun Giurgea si Bratu, de la Superspeed.

Da, Nissan Leaf soseste oficial in tara noastra la vanzare dupa cum urmeaza: martie-aprilie primim preturi si se pot da comenzi iar in mai apare in showroom-uri si se livreaza primele unitati. Si acesta nu este singurul lucru pe care trebuie sa-l mai stiti, continui frumos, aranjat, in cele ce urmeaza…

Stai asa, ce e aia Leaf?!

Giurgea si Bratu sunt de parere ca ai toate motivele sa intrebi asta pentru ca pe langa cele cateva unitati aduse in Romania de pe piata gri, Nissan nu a comunicat nimic in tara noastra despre masina sa electrica. Dar cum toti avem acces la internet am aflat de ea, de zecile de premii primite si de performantele sale remarcabile. De exemplu, cand m-am trezit de la Revelion pe 8 ianuarie ca orice roman care se respecta am aflat ca Leaf tocmai se vanduse in peste 300.000 de unitati ceea ce inseamna ca acest model este cea mai vanduta masina electrica de pe Glob. Din istorie.

De ce i-au dat numele “Frunza”?

De fapt i-au dat numele “Leading Electric Affordable Family” ceea ce inseamna ca inca de la inceput au gandit-o ca o masina electrica de sine statatoare, destinata familiilor. Acum, la aceasta noua generatie pe care tocmai am condus-o in Tenerife, Leaf are o lungime de 4.49 metri, o latime de 1.79 metri, o inaltime de 1.54 metri si un ampatament de 2.70 metri. Iar asta inseamna spatiu interior demn de o compacta. Aproape, deoarece cand am urcat pe locurile din spate am observat ca spatiul este limitat la genunchi si stai cu picioarele intr-o pozitie nefireasca, sus. Asta pentru ca sub bancheta spate se afla amplasata bateria iar asta a urcat podeaua si tu stai sus, foarte sus. Si la 1.83 metri inaltime, ating plafonul cu capul. Din fericire insa, amplasarea bateriilor sub fundurile pasagerilor din spate inseamna ca Leaf are acum cel mai mare portbagaj dintre masinile comparabile: 435 de litri in standard.

Stai ma Bratule, ma. Care concurenta?!

Simplu: e-Golf, Ioniq electric si… recunoscut asa cu jumatate de gura de oficialii marcii, BMW i3 dar si Tesla Model 3. Eh, cu acest i3 se va bate Leaf in Romania pentru ca dupa cum bine stiti BMW i3 a fost de ani buni cea mai bine vanduta masina electrica din Romania. Acum, inainte sa imi ridicati problema asta, da, nu am reusit sa aflu absolut nimic de preturi, mai avem de asteptat putin. Dar avand in vedere concurenta declarata oficial, cred ca ne putem astepta la preturi comparabile cu cele ale lui e-Golf, spune Tudor Bratu.

Si la… “autonomie si astea” cum se compara cu Golf?!

Nu voi face acum comparatii directe ci ma voi axa pe Leaf… are 150 CP si 320 Nm cuplu maxim. Face 0-100 in 7.9 secunde si poate merge aproape cu 160 km/h viteza maxima. Autonomia? Fiti atenti. Ciclul NEDC zice 380 km dar Nissan foloseste alt fel de testare, spun ei cea corecta, adevarata cea din seria “nemtii dracului stati ca noi declaram acum fix adevarul”… citez: “in conditiile definite de legislatia UE, se utilizeaza Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) pentru masurarea consumului de combustibil si a emisiilor de CO2 provenite de la autoturisme, precum si emisiile poluante ale acestora”…

Ati priceput? Daca nu, concentrati-va la cifre… WLTP asta smecher si adevarat spune ca poti face 270 km in regim de rulare “mediu” si 415 km in oras! Eu am condus masina pe autostrada cu 120 km/h, pe un drum de munte cu urcari destul de abrupte, prin orase… si am reusit… 200 km cu un plin de baterii si mai aveam range 50! Daca nu as fi condus pe autostrada si prin munte… atingea lejer-lejer-lejer 270 km, povesteste Tudor Bratu.

BA BRATULE, hotule, te-au platit astia cum sa faca ba Nissan 415 km in oras?!?!?!?

Si aici este simplu. Pentru ca masina este extrem de eficienta. Si pentru ca desi are platforma generatiei trecute, 94% dintre clientii acesteia au fost satisfacuti la cel mai inalt nivel de performantele masinii iar noul model a fost imbunatatit plecandu-se de la feedback-ul lor… peste 100 de imbunatatiri au fost aduse modelului in urma opiniilor clientilor.

Iar cea mai tare, cool, interesanta, spectaculoasa imbunatatire este “e-Pedal”. O are si BMW pe i3 dar asta conteaza mai putin pentru ca la Leaf aceasta “o singura pedala de acceleratie si de frana” este foarte-foarte eficienta si imediat ce te inveti cu ea poti economisi foarte multa baterie, poti incarca bateriile mai eficient, mai rapid in mers, conduci lin si cel mai important… rulezi constant.

Prin ridicarea piciorului din acceleratie, Leaf va incetini pana la oprirea completa, chiar si in panta, fara a mai fi necesara apasarea pedalei de frana. Cu o viteza de decelerare de pana la 0.2G, e-Pedal elimina necesitatea ca soferii sa-si miste constant piciorul de la pedala de acceleratie pe cea de frana pentru a incetini sau opri… trebuie doar sa te obisnuiesti sa ridici progresiv piciorul din acceleratie cand sistemul este activat pentru ca altfel decelerarea este puternica. Iar dupa ce te-ai obisnuit vei rula mult cu piciorul in franare (pedala ridicata) si vei vedea cum se recupereaza energie…

Abia astept sa testez masina prin orasele romanesti, mai mult timp dar sincer va spun… cred ca in conditii de trafic lejer pot face 400 km cu ea in oras. Iarna… cred ca pot face lejer 250. Iar altfel, fara panica fara a conduce cu grija cred ca poti face 300 km in oras, fara probleme, scrie Bratu.

Bine ma. Si dureaza trei zile sa o incarc…

Nu chiar. Daca scoti frigiderul din priza si bagi Leaf se incarca in 21 de ore. Daca folosesti noul charger Nissan de 7 kW, bateria de 40 kW cica se incarca in 7.5 ore, spune constructorul… si daca te duci la o priza puternica de 50 kW, in 40-60 de minute incarci masina. 80% se incarca aici in 40 de minute.

Da, ma, bine, daca se conduce “ca un Nissan” nu ma intereseaza.

Masinile electrice vor sterge cu buretele tot ce stim noi despre marca X sau Y si legat de felul in care se comporta ele la drum. Diferentele se vor reduce la minim intre doua modele concurente si asta este valabil si pentru unul premium cu unul non-premium. Uita tot ce stiai despre “cum se conduce un Nissan”, Leaf este o masina electrica produsa de Nissan. Este ca un brand in interiorul brandului, este o alta masina electrica insa una excelenta pentru 2018.

Suspensiile sunt excelente. Sunt cele mai bune suspensii pe care le-am experimentat eu pe o masina electrica. De obicei, constructorii intaresc trenul de rulare pentru ca se ingreuneaza masina cu bateriile. Leaf are o tona jumatate la gol si cumva are niste suspensii confortabile dar care nu te dezamagesc pe viraje. Conteaza mult si ca antifonarea este foarte buna, masina pare foarte solida in mainile tale si suspensiile sunt silentioase pe amortizare. Directia este una corecta, nu am ce sa ii reprosez pentru ca da, nu e directie de 370Z e o directie asistata electric pe o masina electrica foarte buna. Nu ma intereseaza ca nu are precizie chirurgicala pe viraje, spune Bratu.

De accelerat, masina accelereaza mult mai tare decat te astepti si este pentru mine cea mai rapida masina electrica pe care am condus-o. Poate nu neaparat pe 0-100 dar pe 0-60 si apoi mai sus, in reprize, urca excelent pentru 150 CP. Chiar este interesanta de condus, ramai cu gandul la ea, te intrebi daca nu cumva a venit momentul sa treci la electric chiar acum mai ales ca poti sa o ai in doar cateva luni de acum si singurele lucruri enervante pentru sofer sunt scaunul cu sezut foarte scurt si volanul care nu se regleaza in adancime doar pe plan vertical.

Merge singura?!

Aproape. Functia ProPilot este un cruise control adaptiv care functioneaza intre 30 si 100 km/h, mentine masina pe banda, la distanta constanta fata de masina din fata, pleaca singura de pe loc daca plecarea are loc in maxim trei secunde de la oprire dar… fara maini pe volan masina tipa dupa ele in vreo 10-15 secunde, nu schimba singura benzile si pare sa se chinuie la virajele mai lungi pe autostrada si iti cere interventia in volan ca un copil care nu ajunge la Nutella de pe masa si incepe sa planga spre tine. Proobabil ca imediat ce legislatia o va permite, Leaf-urile vor deveni si ele mai capabile la mers autonom o apasare de buton. Adica la un update, ceva.

Concluzie

Cu un design in final foarte placut, cu un interior corect de la care as schimba doar sistemul de infotainment, cu spatiu ok in spate pentru copii, cu cel mai mare portbagaj dintre electricele compacte, cu forta si rapiditate venite de la motor, cu cele mai bune suspensii pe care le-am intalnit pe o masina electrica, cu o autonomie reala excelenta Leaf a fost deja comandat de… 12.000 de oameni in toata Lumea… si nici nu au vazut masina live!

Asta spune multe despre cei care vor sa urce cat mai repede intr-o electrica dar de data asta ei nu sunt niste fanatici care dau avans o mie de dolari pentru o masina pe care o vor primi peste ani de zile. Ei vor merge cu excelentul Leaf peste doar cateva luni si asta pot face si romanii. Eu atat va spun… daca anul asta sunteti in momentul in care vreti “ceva, automat, de oras” sau “sa vad si eu o electrica poate imi iau” sau “o masina sa nu aiba toata lumea”, trebuie neaparat sa mergeti sa testati un Leaf. Pentru ca daca va costa cat modelul sau concurent german si Statul va da in continuare drumul la Rabla Plus, Nissan Leaf va deveni clar cea mai vanduta electrica din Romania si va porni cu adevarat exodul catre electrice. Atat de buna este cea mai noua masina Nissan.

Modifică setările cookies
Don’t miss out on our news and updates! Enable push notifications
Get notifications about important news!